Dolle Fries en Deventer Koek

Op het moment dat ik dit schrijf zitten mijn zoon Frank en ik in de Slaapkoets-Caddy op een camperplaats aan de IJssel in Wijhe.

Vanmorgen zijn we op tijd vertrokken, om een uur of elf stonden we op Station Wijhe. Daar namen we de trein naar Deventer. Om half twaalf waren we weer on the road with the red-yellow marks.

Een stuk moesten we nog door de stad, toen kwamen we bij de IJssel, het landschap, het water, de lucht lacht je gelijk al toe.

Er stond een stuk ijzer, dit bleek een stuk oude brug te zijn, ik geloof gebombardeerd in mei 1940. Bij het ding vond Frank een steentje met een papiertje erbij: NLrocks. Het schijnt een Facebookpagina te zijn, waar je deze zwerfsteentjes terug kan vinden. Straks even kijken. Je kan.het steentje meenemen of weer ergens anders neerleggen. Dan kijken op FB waar het terecht komt, leuk….

Dit keer dus een etappe met mijn zoon Frank, Ans is dit keer thuis gebleven, zij moest werken.

De laatste keer dat Frank mee wandelde was toen ik in 2014 vertrok uit Sint-Jacobi-Parochie, samen met hem en Jan. Ondertussen zijn we meer dan vier jaar verder en lijkt het of ik op de terugreis ben.

Nou, dat is misschien zo, maar dit voelt niet zo. Er is nog zoveel te wandelen, zo veel pelgrimspaden zijn er nog om bewandeld te worden. Ik ben er nog lang niet klaar mee en hoop nog veel kilometers te mogen lopen over ‘s heren wegen…..

Maar we hebben het over vandaag, hier en nu. Frank en ik wandelen langs de IJssel langs de jachthaven van Deventer. We komen nu echt buiten de stad en slaan linksaf een paadje in. Een halve kilometer verder staat er een bordje bij een hek: de uiterwaarden hier zijn van maart tot en met juli niet geopend voor wandelaars. We moeten terug, dat is nooit leuk.

Gelukkig is ons humeur gauw beter als we een ander weggetje inlopen, een prachtig kunstwerk staat daar met een uitzichtspunt. Een oude steenfabriek, er staan nog wat oude muren. En er naast velgroene sculpturen. Echt prachtig met die blauwe lucht, dat groen erbij en de IJssel die slingert door het landschap..

We lopen door en steken een drukke weg over, we komen op een soort landgoed, maar de state of het kasteel is nu een Hotel. Hotel Gaia, het ziet er uitnodigend uit en we besluiten er een kop koffie te drinken.

Het ziet er fantastisch uit! Prachtig ingericht, mooie tuin, mooi terras.

Idee om daar misschien nog eens naar terug te gaan!

Buiten het hotel staan borden met zwartwit foto’s. Op die foto’s staan teksten van Etty van Hillesum, die dit landschap blijkbaar goed kende.

Heel mooi.

De wandeling gaat verder door veel landgoederen, veel lange lanen met beukenbomen. Nu helemaal mooi met die frisgroene blaadjes. We genieten van al dat moois.

Bij een landgoed, De Haere, zien we een bord staan over de IJssellinie, het blijkt dat tijdens de Koude Oorlog een verdedigingswerk is gemaakt bij de IJssel. Als de Russen ons aan zouden vallen, zou Nederland met behulp van allemaal sluizen, vaarten de boel onder water laten lopen. Echt, superraar, ik heb nooit geweten dat ze zo gek waren, zo bang voor het Rode Gevaar!

Nou maar hopen dat we niet weer zo gek en bang worden,want dat kost echt handenvol geld… Ik ben persoonlijk banger voor Trump als voor Poetin, maar dat terzijde..

We wandelen nog langs Boskamp, waar een vandaal een.”f” achter de “p” had geschreven.. Later passeren we Olst waar ik in het Gemeentehuis een stempel scoor.

We verbazen ons over moderne kunst in Olst, een wandelende blinde darm, een alvleesklier op poten?

We lopen nog een stuk langs de IJssel, maar lopen ons helemaal vast, we klimmen over een hek, lopen dwars door een weiland tot we bijna in Wijhe zijn, daar haal ik bij de Primera nog een stempel.

De Slaapkoets staat nog keurig op ons te wachten, we rijden nog langs een Katholieke kerk, lopen er nog even binnen.

Helaas is de Little River Boat bij de camperplaats vanavond niet geopend, we moeten ergens anders iets eten.

Maar we hebben een mooie plek aan de IJssel, al rijden er wel veel jonge jongens in grote auto’s heen en weer op de parkeerplaats. Hopelijk vanavond en vannacht niet….

Oant moarn!

6 thoughts on “Dolle Fries en Deventer Koek

1. Hoi Andries, wat was het vandaag lekker wandelweer. Samen met mijn man Wim hebben wij het eerste deel van de nieuwe NS-wandeling Delft-Zuid naar Schiedam gemaakt. Het vervolg naar station Rotterdam deden we 14 dagen geleden. Vandaag 14 km. gelopen zonder problemen! Ruim 2 jaar had ik last van peesontstekingen bij mijn knieën…… Nu zo genoten en het ging goed! Net als jullie hoop ik dat er voortaan weer vaker gewandeld kan worden. Misschien zelfs weer in de Ardennen en Eiffel? Wandel ze, Lien

1. Dankjewel Lien, fijn dat het nu weer gaat met wandelen! Het is inderdaad super met dit weer! Daar word ik echt blij van!