Andersom of achteruit?

Vanmorgen wakker geworden na lekker geslapen te hebben in de Slaapkoets. We hebben weer meer buren gekregen op de camping. Een Duits stel met een camper en een hond. Twee ouderen in een caravan, ook al met een hond. En gisteravond kwam er nog een jonge wandelaar met rugzak en een tent. Hij vertelde me gisteravond dat hij van Arnhem loopt naar zijn moeder in Lochem. Toch lief hé?

Naast ons een Nederlands stel, we kunnen de leeftijd niet goed schatten, maar ze komen zo te zien vooral om uit te rusten.

We hadden eigenlijk meer “alternatieven” verwacht op zo’n camping waar een yurt staat en labyrintwerk en persoonlijke coaching wordt gegeven. Figuren als die oude Schot met zijn verhalen over de Kelten en hun cultuur. Ga er op internet nog naar op zoek! Dat vind ik heel interessant. Die symbolen op die oude stenen, het idee dat de Kelten rondgetrokken hebben. Dat ik misschien wel op een pad of weg heb gelopen, waar zij ook hebben gelopen. Dat interesseert mij. Maar nu verder over vandaag.

Het begon al goed vandaag. Nadat we de Slaapkoets van de plaats hadden gereden, broodjes en griesmeelpap hadden gegeten en de dagelijkse koffie hadden gedronken vertrokken we. We hadden eigenlijk nog niet bedacht waar naar toe: eigenlijk naar Dieren, maar de veerpont ging pas varen na negen uur in het weekend vertelde Tonny. Nou dan maar naar Zutphen. Via allemaal kleine dorpjes koetsten we naar het Q-Park naast het station.

In het station zette ik de samenreiskorting op mijn OV-kaart, we scanden onze kaarten en gingen.in de trein richting Zwolle zitten.

Net voor de trein vertrok schrok ik wakker en zei: “Ans, het klopt niet, we moeten lopen van Zutphen naar Deventer!!” We hadden ons inderdaad vergist, helemaal omdat dat Q-Park naast het station was…

“Nou, dan lopen we toch andersom!” En dat deden we, want we waren al onderweg naar Deventer. In Deventer liepen we van het station de binnenstad in. Daar was het nog rustig, de markt werd nog opgebouwd. Maar verder was alles nog dicht. Toch wilde ik voor we verder gingen lopen nog graag een stempel scoren. Na wat gezoek vonden we de Grote of Lebuïnuskerk.

Achter was een soort huisje aan de kerk vastgebouwd en er stond een deur open. Ik kwam de koster tegen en hij zei dat ik om tien uur maar terug moest komen, hij had het nog te druk met wat anders.

We dronken ergens koffie en klokslag tien uur belde ik weer aan. Een andere man, de hulpkoster hielp me. Ik mocht mee naar binnen, er was vandaag een kantklos-tentoonstelling in de kerk, de entree was eigenlijk negen euro, maar ik hoefde als pelgrim niet te betalen. Tot aardig! Hij bracht me bij een balie en de mevrouw erachter gaf me de stempel, een heel mooie!

Terwijl we de kerk weer uitliepen vertelde de hulpkoster me nog van alles over de kerk, de historie, over dat het nu een kerk van PKN was en dat ze om de kosten te dekken de kerk verhuurden voor dit soort tentoonstellingen.

We hadden wat tijd verloren, maar het was de moeite waard. De volgende keer beginnen we in Deventer, idee is om dan voor we vertrekken de kerk nog eens goed te bekijken.

We volgen het bordje naar de veerpont en lieten ons door de veerman naar de overkant brengen.

Het weer is weer prachtig, wat hebben we toch steeds geluk als we aan de wandel zijn met zijn tweetjes. Geweldig! Het is minder warm als gisteren en er staat zelfs een klein koel windje. Heerlijk wandelweer dus.

We lopen dus “anderom” naar Zutphen. We maken er grapjes over, we komen vandaag voor de tweede keer aan in Zutphen, wel apart. Maar deroute is toch hetzelfde, het enige verschil is dat we nu de zon in het gezicht hebben en niet op de rug.

We merken wel dat het weekend is, we komen veel wandelaars en fietsers tegen. Wat een verschil met door-de-weeks wandelen is dat! Veel racefietsclubjes, veel ouderen op de electrische fiets, veel rugzak-wandelaars. Gelukkig kunnen we hele stukken over de dijk lopen, waar de fietsen niet kunnen komen. Want je moet anders steeds opletten.

De route gaat voor een groot gedeelte langs de IJssel of langs zijarmen ervan of door de uiterwaarden. Een prachtig landschap: met al die voorjaarsbloemen, knotwilgen, gras nog groener al groen en die blauwe lucht er boven. Nederlandser als dit kan haast niet…..

Ergens is een oud kasteel, Slot Nijenbeek. Ik lees dat het gerestaureerd is in 2015. Op het eind van de oorlog, in 1945 is het door de Geallieerden gebombardeerd omdat de Duitsers het gebruikten als uitkijktoren.

Lang is het een ruïne gebleven, maar in 2015 is het grondig opgeknapt.

Toen we verder liepen, kwam ik er na ongeveer een kilometer achter dat ik mijn nieuwe wandelvriend, de stok had vergeten. Gisteren had ik hem gevonden en hem de toepasselijke naam “Piet Paaltje” gegeven. Dus ik ben teruggelopen naar het kasteel en Piet P. stond daar nog te genieten van de restauratiewerkzaamheden.

De fietsers die er een broodje zaten te eten moesten er om lachen.

Daarna liepen we nog helemaal verkeerd, wel twee kilometer de verkeerde richting uit. Dit omdat de markering ontbrak, het schijnt dat de Baron of hoe ook heet geen bordjes op zijn landgoed wil. Nou, dat is balen, want wij raakten de weg kwijt.

Op een bord met een kaart kwamen we er achter waar we ergens waren, we moesten wel twee kilometer teruglopen.

Onderweg kwamen we de broodje-eters van het kasteel weer tegen: “Daar heb je die man van die stok ook alweer, die heeft mijn stok” grapte de vrolijke fietser.

De laatste kilometers waren net zoals elke dag weer zwaar, de teentjes zijn dan heet in de schoen, de knie doet wat pijn.

We waren blij dat we om drie uur weer in Zutphen aankwamen. We zijn linea recta naar het Q-Park gelopen, geen puf meer om de binnenstad in te gaan, dat hadden we immers gisteren al gedaan.

De wandeldagen voor deze week zitten erop. We hebben gewandeld van Grave in Brabant via Nijmegen, Arnhem, Doesburg, Zutphen naar Deventer (of eigenlijk andersom).

Een flinke afstand, door een geweldig mooi gebied, we verheugen ons al op de volgende wandelweek. Zoals het er nu uitziet volgen we gewoon het Hanzestedenpad, in Kampen gaan we dan oostelijk naar Hasselt. En dan komt het Jabikspaad…..Fryslân is in zicht!

Sint-Jabik, Zwarte Haan, wy komme er oan!

2 thoughts on “Andersom of achteruit?

1. Eerst weer wat centjes verdienen Elisabeth, volgende vrije week weer verder, hopelijk weer zo’n weer!
    Wat dat betreft ben ik een mooi-weer-loper….vind het in de regen stuk minder!
    Gaat het met jou ook wat beter? Zag dat je ook weer aan de wandel was geweest.