Weer verder…van Den Bosch richting Nijmegen….

Na veel heen-en weer geswitch van verschillende paden, die we zouden lopen richting Nijmegen, lopen we dan vandaag toch maar het Jacobspad. Dus zonder gpx-bestanden op de telefoon. Niet het Mariekenpad, niet het Maarten van Rossumpad. Deze waren de afgelopen week een paar keer voorbij gekomen.

Ans is de practische wandelaarster, ik ben de pylger, die overal Jacobelia wil zien onderweg. Vandaag zijn we met het boekje van het Genootschap onderweg, van zuid naar noord. En dat is heel onhandig, want dat staat niet in die boekjes.

We hebben vanmorgen de auto in Nistelrode neergezet, vlak bij een bushalte. Met bus en trein zijn we naar Den Bosch gereisd. Om een uur of elf waren bij we het beginpunt, de Jacobuskerk, nu het International Hieromius Bosch Art Centre. Snel nog wat stempels gescoord daar. Ik mocht zelfs nog een foto maken binnen.

We waren nog geen vijf minuten.onderweg of we waren de weg al kwijt. Met behulp van Miep van Google vonden we gelukkig de route terug.

Het duurde een tijd voor we de stad uit waren, maar gelukkig ging ook de reis uit de stad niet door industrieterreinen, zoals in veel steden. Nee, in Den Bosch kom je fatsoenlijk de stad binnen en je komt er ook fatsoenlijk weer uit. Tenminste als wandelaar. Hoe het met fietsers en automobilisten is gesteld is me niet bekend.

Op een bankje op een psychiatrische instelling in Coudewater aten we onze boterhammen. Helaas geen thee, ik had vanmorgen in de haast om weg te komen wel heet water meegenomen, maar geen theezakjes….Nou, dan maar water.

Het werd toch een kortere pauze dan gepland. Er stond nogal een harde wind vandaag, dus je koelt dan snel af.

Weer verder, over een dijk langs de Grote Wetering. Daar liepen we vanmiddag een lange tijd tot we in Vinkel kwamen. Daar was alle horeca dicht en mocht ik van de plaatselijke Coop-kruidenier gebruik maken van het toilet, ook keek hij voor ons wat er wel open was verderop. Er was net een klant in de winkel, een zekere Harry. Die wist het wel want die woonde ook verderop.

Een dikke pluim voor de Coop in Vinkel!

Harry haalde ons verderop nog in, en vond ons echte wandelprofs, we hadden volgens hem zelfs een kaart bij ons. Dat had hij goed gezien! Hij vertelde nog een-en-‘t-ander over koeien die voor het eerst in de wei komen en dan niet weten dat ze gras kunnen eten en dat hij een kunstheup had en dat zijn zoon nu de boerderij had en dat het mooi was dat er een -Coop-winkel in de buurt was.

Harry fietste verder met zijn e-bike, even later waren we bij de omgebouwde varkensstal, waar we een latte-machiatto bestelden.

Het gehucht waar het restaurant annex varkensstal lag heette trouwens Munniken-Vinkel.

We rusten er wat uit en toen we verder gingen liepen we meteen verkeerd. Met behulp van Google-Miep bereikten we om vijf uur Nistelrode. Daar deden we wat boodschappen bij de Jumbo, ik scoorde nog een stempel bij de Wereldwinkel. Daarna zochten we een plekje voor de Caddy (De Bedkoets) om de nacht door te brengen. Dit viel niet mee maar om een uur of zevenhadden we een plekje vlakbij de Maas in Grave gevonden.

Net zoals thuis, ook op de Driessen!

Lekker gegeten, koffie gedronken, nu het bed in. Spannend zo voor het eerst in onze mini-camper….Morgen weer een wandeldag. Oant moarn!

2 thoughts on “Weer verder…van Den Bosch richting Nijmegen….

1. Ben benieuwd hoe dat slaapt, mijn ex en ik hadden ooit een R4F6 en die omgebouwd tot campertje, met gordijnen alom kastjes etc. Ging heel goed. Truste! En gezond weer de paden op!

2. Hoi Elisabeth! Ben je beetje opgeknapt?
    We hebben nu alleen matras in de Caddy gelegd, dat gaat goed. Maar we willen ook dit jaar nog kastjes, lades inbouwen, zodat we de spullen kwijt kunnen en.wat gemakkelijker kunnen koken. Het bed moet opklapbaar zijn zodat we ook achter kunnen zitten. Dat is wel lekker na die lange wandelingen…
    Deze twee dagen waren.
    fantastisch, volgende keer lopen we door Nijmegen richting Arnhem!