Een dagje lekker lummelen

Op de camping “Porte ‘l Arroux”, genoemd naar die prachtige oude stadspoort waren we de enige tent-kampeerders.

Om ons heen stonden bijna alleen maar grote campers, alleen om het hoekje stond een Nederlands autootje met een piepklein caravannetje. Daar had ik meteen sympathie voor.We aten bij de picknicktafel die ze bij de plek hadden neergezet, speciaal voor fietsers en wandelaars.

Toen het donker en kouder werd gingen we naar een sport recreatiezaaltje, waar een man uit waarschijnlijk Kroatië of daar in de buurt tegelijk een film op zijn mobiel aan het kijken was en ook nog televisie keek. Er was een magnetron en we maakten zo onze koffie. Nog hele tijd daar gezeten.

Daarna de tent in, we konden eerst niet slapen want er kwamen nog steeds campers binnen, die de motoren lieten draaien..

Vannacht was het gelukkig stil en sliepen we goed. Vandaag lekker uitgeslapen, tot half negen. Daarna hebben we alle etensspullen gepakt en zijn we in de recreatieruimte aan een tafeltje gaan ontbijten.

We hadden de hele dag, dus lekker rustig aan. De tent afgebroken, de was moest wel nat mee, die was nog niet droog.

We liepen voordat we de stad inliepen nog even langs de Tempel van Janus, die we in de verte zag en liggen, oud hoor! Ook al weer die Romeinen, ik geloof dat Autun een Romeinse stad was: Augustinudorum of zoiets. Uit de tijd dus van de begin van de jaartelling, want toen was Augustinus Keizer.

In Autun aangekomen wilden we graag de rugzakken kwijt, we zagen een Emaäus-winkel met 2e handspullen en vroegen daar of ze er mochten staan. Dat was geen probleem zei de madam die Frans sprak met een Spaans accent, als ze er een gebakje voor kreeg. Ok, dat doen we.

De hele dag hebben we door Autun gelopen, winkeltjes bezocht, de markt over gelopen. En tussen de middag toen veel winkels gesloten waren hebben we heerlijk geluncht.

Na de middag nog naar de kathedraal gelopen en een andere wijk ontdekt met leuke winkeltjes. Zo kregen we vandaag de dag wel om..

Om vier uur brachten we de madam van Emaäus nog haar gebakjes en haalden we onze rugzakken op.

Nog een tijd bij het station gewacht op de bus, die precies om tien voor vijf daar was.

Met de bus reden we door en langs de Morvan terug richting Vézelay, we konden met openbaar vervoer niet verder komen dan Avallon. Daar arriveerden we rond half zeven.

Met de taxi kwamen we om half acht aan in Vézelay. Daar slapen we vannacht geheel in stijl in de Pelgrims-refuge van Centre Madeleine, nog een nachtje op de slaapzaal en dan morgen naar huis.

Het was een geweldige, maar ook zware wandelweek, we waren achteraf wel blij dat we de tent bij ons hadden, want niet overal waren slaapplekken te vinden.

U hoort nog van ons, Buen Camino! En anders: wandel ze!

One thought on “Een dagje lekker lummelen

1. Nou dat is dan toch eer een mooi eindverhaal Andries! Leuk weer om mee te kunnen lopen op de stoel..
    Dank voor je verhalen, goede thuisreis en tot horens, ziens