Het pelgrimspad van Vézelay naar Le-Puy-en-Velay

Het is nu vrijdagmiddag, we vertrokken twee dagen geleden om een stuk te gaan wandelen. Luxemburg was het plan, een stukje GR-5 vanaf Diekirch.

Maar zoals een goede wandelaar betaamd keken we eerst naar het weerbericht. Daar werd slecht weer voorspeld, veel regen. En daar hebben we het na de wandelvakantie in Ierland helemaal mee gehad.

Dus wijzigen we onze plannen. Ik had sinds mijn eigen Camino in 2014 en, 2015 verschillende verhalen gehoord, over de route van Puy-en-Velay naar Santiago de Compostela.

Zelf ging ik in 2015 na Vézelay richting Nevers en herinner me het moment dat ik de Morvan links van me liet liggen en zelf meer richting westen liep.

Dat vond ik toen wel jammer, want we zijn met mijn gezin verschillende keren op vakantie geweest in de Morvan.

Nou, dan is dit een mooie gelegenheid om dit samen met mijn lief te doen, wat wil je nog meer?

Thuis had ik nog een Credential liggen met stempels erin van de kerk van Aken en van Trier. Die had ik laten afstempelen toen we vorig jaar de Eifelsteig liepen in Duitsland.

Woensdag vertrokken we met de auto, volgeladen met tenten, rugzakken, luchtbed, een krat vol boodschappen richting Ardennen. Daar overnachten we op dat leuke Campinkje aan de Ambléve bij Stavelot.

De volgende dag gingen we al weer vroeg op pad om verder te rijden richting Vézelay. Daar waren we mooi op tijd. Tentje opgezet en daarna zijn we naar Vézelay gelopen, ongeveer een of twee kilometers. In Vézelay was een kantoortje van de Franse Pelgrimvereniging. Daar heeft ook Ans een Credential gehaald en kochten we ook nog een routeboekje.

Hierna bezochten we de Basiliek van Madeleine. Prachtig mooie kerk, ze waren er nog steeds aan het verbouwen. Dat was in 2015 al, in 2016 toen we er ook eens waren en nu dus nog.

”s Avonds was het nog lekker op de camping annex Jeugdherberg. Allemaal Duitsers met kinderen die een soort kamp hadden en ook liederen zongen. Verder veel mensen met campers, maar op het veldje naast ons stonden verschillende trekkerstentjes, de een met een fiets ernaast. De andere met een auto, net als ons.

Na dat we gegeten hadden redelijk vroeg naar bed gegaan, helaas sliepen we niet erg goed, omdat het grote luchtbed lek bleek te zijn.

Nadat we alles hadden opgeruimd vanmorgen, kwam de vrouw van dat kleine tentje vragen of we een startkabel bij ons hadden, hun auto startte niet. Het bleek dat zij 11 dagen hadden gelopen. Ze waren tot Le Chatre gekomen. Een plaats die ik niet gauw zal vergeten, ik was daar met Pasen 2015, en was toen al geblesseerd. Twee of drie dorpen verder bleek het een marsfractuur-blessure te zijn en moest ik mijn Reis voor een maand onderbreken.

Dat over 2015, nu is het 2017 en mijn lief en ik vertrokken vanmorgen vanaf Vézelay. Lekker weertje, beetje bewolkt, prima wandelweer. Ik zal jullie later meer vertellen over onze avonturen op het Pelgrimspad in de Morvan.

2 thoughts on “Het pelgrimspad van Vézelay naar Le-Puy-en-Velay

Leave a Reply

