Over de Zuiderzee naar de overkant

Woensdag, 14 september 2016

Gisteravond was het een zwoele avond, we zaten nog lang bij Klif, waar je in het Paviljoen daar wat kon eten. Het bleek dat de vrouw die ons gisteren hielp op de camping werkte in het restaurant. Bij navraag bleek dat eigenaar van het Paviljoen de boerderij-camping had gekocht. We aten lekkere gebakken aardappel met saté en sla.
Daarna maakten we nog een wandeling naar Mirns. Dat was ik vergeten te vertellen: ik zeg wel steeds “it Riister-Klif”, maar op bordjes wordt het overal Mirnser Klif genoemd. Ik denk dat Riister Klif de benaming was die we het zelf gaven…..
We liepen richting een huisje, wat altijd mijn belangstelling al heeft als ik er langs rijd. Het staat boven op de Klif, is piepklein en er liggen stenen op het schuine dak om te voorkomen dat de pannen er van af waaien met storm.
Er kwam ons al een vrouw tegemoet die vertelde dat het huisje in bezit was van haar familie en dat het niet verhuurd werd. Nou, jammer….
Het was een prachtige zonsondergang toen we verder liepen richting Mirns. Daar liepen we het kerkhof nog even op, ook al een met een klokkenstoel. Ik was benieuwd of ik nog graven zou zien met familie van mijn oom uit Canada, Omke Eelke Bakker. Die is daar geboren. Overal de graven bekeken, maar ik kwam geen Bakkers tegen.

Toen we bij de tent terugkwamen was het bijna donker, gelukkig scheen de maan, dus was het niet helemaal pikdonker. Vannacht sliepen we inderdaad rustiger, geen verkeer, maar last hielden we toch van de muggen. Omdat het zo warm was hadden we eventjes de binnentent open gezet en voordat we het in de gaten hadden vlogen er al verschillende exemplaren door de tent. Die rotzakken! Ans en ik hadden dan ook allebei aardig wat muggebulten op armen en benen vanmorgen.

We stonden voor zevenen op en hadden de boel zo opgeruimd, ontbijtje, chocomelk en weg waren we. De route ging over Bakhuizen. Ik kwam erachter dat ik eigenlijk nog nooit in die plaats was geweest, terwijl ik er zo’n 20 km vanaf heb gewoond. Nou, een leuk dorpje! Alleen kwamen we er al lopend achter dat we een grote lus hadden omgelopen. Na meer dan een uur lopen waren we nog maar 2 km van Mirns. Gelukkig kwam nu een leuker stukje, over de dijk. Eerst over de weg, waar we door bijna iedere fietser werden begroet en we nog een praatje maakten met Canadezen met Nederlandse roots.

In Laaxum wilden we koffie drinken, maar jammergenoeg was de vistent daar nog dicht. Wel stond er een “leugenbankje”, waar we weer ons koffieritueel deden met het bekende zakje van de Plus. Er was een visser bezig zijn spullen in de boot te leggen en op mijn vraag of hij ook paling (iël in het Frysk) ving antwoordde hij dat dit maar op paar momenten nog mocht, hij viste nu op snoekbaars.

Ook raakte ik nog aan de praat met een man uit Lemmer, die daar lag met een heel oude Lemster aak, een prachtig bootje. Hij zou vandaag nog teugzeilen naar Lemmer.

Na de koffie liepen we over de dijk, door de schapenstront richting Stavoren. (Starum in het Frysk). Bij het monument van de Friezen, die daar de Hollanders versloegen in dertienhonderenzoveel pauzeerden we even. Er kwam net een hele schoolklas aan op de fiets en die hielden daar ook pauze. We meisje vroeg of we aan het wandelen waren. Zij moest soms ook mee wandelen vertelde ze. En ze deed nog voor hoe ze in West-Friesland praten: “ik ga daar naar skool”.

Op tijd kwamen we in Stavoren aan waar we een lekker visje kochten en daarna nog lang moesten wachten op de veerboot naar Enkhuizen.  Die vertrok om kwartover twee, een reis van 85 minuten. Heerlijk, op een bankje, zonnetje, windje, prachtig uitzicht. Veel oude zeilboten, oude klippers, maar ook wat kleinere bootjes.

Enkhuizen kwam in zicht, het was door de warmte wat heiïg, de kerktoren zag je. Om een uur of half vier stapten we van de boot. We volgden nog een stuk van de route om bij de camping te komen. Dwars door het oude stadje, echt heel mooi. Grachtjes, oude huisjes, de haven. De camping is in de stad, naast de Vesting. Ondertussen staat de tent, straks nog even boodschappen doen en het stadje verder bekijken.
En morgen? We zie wel! Misschien Hoorn, hangt er van af hoe warm het is. Oant moarn!