Markt in Corbigny en Autun

Vrijdag 25 september 2015
Vandaag was het plan om de markt in Corbigny te bezoeken. We stonden redelijk op tijd op en direct na het ontbijt reden we richting Corbigny.
Op de parkeerplaats bij de Franse boerenbond parkeerden we de auto.
Toen we in de buurt van de winkelstraat kwamen waar de markt was roken we de gebraden kip al. De man van de kraam maakte ook de paella klaar in een heel grote pan. De rijst met mosselen stond al te pruttelen in de bouillon.
Verder stonden er wat groenten en fruitkraampjes,  een paar kaaskraampjes en er stonden zelfs Jehova’s met een kraam, vol met evangelisatiefolders.  Die pakken dat slimmer aan dan in Nederland!  Geen voet tussen de deur!
Ook de slager had er een kraam staan en toen we bij een kraam kwamen met allerlei droge worsten kwam de madam al aanrennen, wantdue zat in het café aan de overkant. We sloegen flink in, die Franse droge worsten zijn echt lekker, vooral die met noten erin.
Zo liepen we met twee zakken met daarin wel 10 worsten verder. Dat wordt smullen als we weer thuis zijn. De markt viel wat tegen, want na de worstenkraam kwamen er nog twee kramen met bloemen en kleding en toen was het afgelopen.
Wel leuk om te zien dat vooral ouwere mensen van heinde- en verre naar het marktje komen, blijkbaar heeft Corbigny die streek-functie.
We besloten om verder te gaan en de stad Autun in de Morvan te bezoeken. Het weer was ondertussen ook wat beter, de meeste bewolking trok langzaam weg. Onderweg was het weer prachtig, de heuvels, de bossen van de Morvan. De weg die er overheen slingert, door dorpjes, door Château-Chinon. We reden ook nog een stukje langs de Yonne, waar Ans en ik gisteren hadden gewandeld: in de auto zag je goed hoe ver dat was.
In Autun bleek ook markt te zijn, veel textiel, schoenen, shawls, groetenkramen. Binnen was nog een overdekte marktplaats waar veel versproducten werden verkocht: kaas, honing, fruit, vis.

Ook hier kochten we nog een lekkere worst, dus daar hebben we voorlopig genoeg van…
Na ergens gelunched te hebben en een bezoek aan de Cathedrale gingen we huiswaarts, d.w.z. naar Montchanson.

Onderweg reserveerden we nog bij het cafeetje in Montreuillon, daar gaan we morgen nog eten. Via het kleine weggetje voorbij de bakker, de kerk en de kapper bereikten we Montchanson.
Weer realiseer ik me dat je rijdend in de auto het landschap zo anders, zo afstandelijk beleeft, je bent er geen onderdeel van. Alleen maar toeschouwer van snel voorbijgaande flitsende landschap. Mijn hersenpan kan dat nooit zo snel verwerken, maar dat zal wel aan mij liggen.
Nu weer de schoenen uit, de haard aan, boek erbij, weer langzame tijd. Genieten dus, de vakantie is nog niet voorbij.