Ritme van de Camino (68)

image

Dag 68, zaterdag 13-06-2015
De Auberge Municipal lijkt meer op een jeugdherberg. Wat lopen er veel jonge mensen! In Nederland zie je veel 50-plussers, die zich bezighouden met Sint Jacob of met de Camino. Toen ik vorig jaar op de bijeenkomst van het Nederlands Genootschap van Sint Jacobus, had ik het gevoel de jongste daar te zijn. Nou hier ben ik de oudste…
In groepjes wordt er gekookt en het is een gezellige chaos in de keuken,  waar ook gegeten wordt. Ik ga nog even na het eten relaxen, morgen weer 29 km…
Net voor tienen gaan er nog drie Italianen buurten bij de deur, als het te lang duurt sist er iemand: “ssstt!!” en stil is het: op deze kamer liggen er vierentwintig…

Slecht geslapen, het was slecht geventileerd en dus hartstikke warm en benauwd, De eersten stonden voor half zes al weer aan het rugzakken te rommelen. Ook maar opgestaan, lukt me maar niet op ritselvrij de rugzak in te pakken. Om kwart voor zes zit ik in de keuken, waar al een groep Italianen zit te ontbijten.Ik eet maar die geplette banaan, waar ik op was gaan staan. Batterij van mobiel nog even laden, nog een café con leche en dan kan er weer een nieuwe Camino-dag beginnen.

Om zes uur liep ik al, het duurde een hele tijd voor je de stad Logrona uit was, op het eind nog langs een meer gelopen waar allemaal vissers zaten. Lekker weer vandaag, gisteravond en vannacht heeft het geregend. Vandaag schijnt de zon, het ruikt lekker door die nattigheid nog in de Rioja-wijnvelden.
Op het eind van een soort recreatiegebied zit een soort ouwe-stomp-veteraan-pelgrim. Bij hem kun je stempel krijgen en hij zet er een spreuk bij: bij mij: “Luister naar het geluid van de weg, geniet ervan”.

Daarna doorgelopen tot het volgende dorpje, Navarette, daar Eem bakje café con Leche en een croissant besteld. Voor onderweg had ik gisteren nog bananen en nectarines gekocht.
In het zelfde dorp was volgens het boekje een mooie kerk. Ik heb ‘m alleen niet van binnen gezien: nog gesloten.
Dus maar doorgelopen, liep toen Andy de Ier weer tegen het lijf. Ook hij had slecht geslapen door gepraat en gesnurk.
Het bleef de hele dag droog, zo nu en dan het zonnetje erbij, lekker lopen door die Rioja-wijnvelden. Bij het dorpje Ventosa bleek dat je 2 km moest omlopen en dan weer op dezelfde weg terecht kwam. Daarom maar doorgelopen op het pad. Onderweg kwam ik steeds dezelfden tegen, een
Spaanse en een Spanjaard. Die laatste zat bij een soort SRV-wagen waar ze drinken verkochten al aan het bier…
Doorgelopen en om 1:15 uur kwam ik aan in de Auberge Tourisica in Najera (spreek uit: Nagera) Iets luxer dan de Auberge Municipal.
Het meisje begon Nederlands tegen me te praten en vertelde dat ze altijd in Leeuwarden had gewoond, haar vader was barkeeper Pepe in de Doelen in de Doelesteeg.(volgens mij naast Syb’s).
Ik heb weer een benedenbedje en er staan maar vier stapelbedjes.
Lekker siësta, relaxen, blog schrijven,  douchen, wassen en daarna het stadje even bekijken.

2 gedachtes over “Ritme van de Camino (68)

Plaats een reactie