Heet en een berg teveel (61)

Dag 61, vrijdag 05-06-2015
Gisteravond bleek dat ook Andrea in het hetzelfde dorp zit, ze smste me. Ik heb ze niet meer gezien, want gelijk na douchen, relaxen enz. ben ik dorp ingegaan. Daar zagen we oneens Janssens2 op een terras zitten. Ook kwamen er Fransen langs die ik vier dagen geleden zag, ik weet niet meer waar.
Gisteravond had de Slovaak met de Duitser een heerlijke maaltijd bereid. Van alles, rode biet salade, confiture van uien, kip, rijst, heerlijk! De jongen van wie het huis is, laat die twee het werk doen, want hij wil zelf ook nog op Camino, om daar sieraden, kraaltjes, armbandjes te verkopen. In huis is alles donativo, dus we hebben vanmorgen flink wat in de pot gedaan. Gisteravond bleven de dreadlock-jongen Guillaume, de eigenaar nog tijd buiten kletsen, wij gingen op tijd, d.w.z. om 9:00 uur naar bed, morgen er weer vroeg uit.
Paul- Emile moest om 4:45 uur naar wc, ik werd wakker, afgesproken om op te staan en flink vroeg aan de wandel te gaan i.v.m de verwachte hitte, ik geloof zo’n 34 gr. We stonden op en warempel stond de Slovaak al in de keuken de koffie aan te zetten. Ook had hij mijn fotobestanden (700!) op Facebook gezet. Te gekke mensen daar, ik waande me weer in de 70’s, toen alles nog “peace en free” was!
Om kwart voor zes liepen we naar buiten, het was nog niet helemaal licht. We moesten de trap af maar beneden, voor de zekerheid de ‘kop’-lamp maar opgedaan. Een stukje moesten we langs de rivier, door een heel oude brug, een beetje spookachtig zag er uit in het donker. Daarna langs een camping naar de nieuwe brug die we overstaken.
Prachtige luchten boven Sault-de-Navailles, de zon kwam langzaam op, ook de volle maan liet zich nog even zien.

Al gauw kwam de eerste beklimming, in een bos, ik denk door een waterloop, blij dat het niet regende, ik denk dat het dan spekglad is. Het ging op-en-neer en om een uur of tien waren we in Saint-Palais. Daar dronken we een kop koffie, ik zag twee Nederlanders lopen en sprak doe aan, het was een echtpaar uit Eersel, bij Eindhoven. Hun namen had ik al paar keer in gastenboeken gezien. Zij vertelde dat ze geblesseerd was en nu korte afstanden liep en dan met de bus terug naar Saint-Palais. Ook zij waren paar weken gestopt: er was een kleinkind geboren!  Nu dan toch weer onderweg, en nu een blessure. Gisteravond hadden ze Bram nog gezien, die liep vandaag naar Saint- Jean-Pied-de-Port. Had nu wel weer spullen naar huis gestuurd.

Na de koffie weer doorgelopen, we kwamen bij een berg aan, daar liep een betonnen pad steil omhoog, ik denk dat je met de fiets niet omhoog zou komen.
Na het begin ging het pad nog steeds steil omhoog, hijgen, zweten, weer als een oud paard, in ald Frysk hynder.
Boven aangekomen verbaas ik me erover dat Paul-Emile steeds ook zo snel boven is, hij zweet en hijgt ook als een Belgisch trekpeerd, maar ik heb er bewondering voor met zijn 69 jaar.
Bovenop de top staat een heel.mooi beeld, heel groot en van hout. Paul-Emile die eigenlijk nog niet veel vertelt over zichzelf begint over zijn drie dochters, ik moet een foto van hem maken. Ook vertelt hij dat hij nog een zoon heeft. In dat grappige Nederlands met een Frans accent.
Ik besluit er ook foto’s van te maken, hij mag van mij ook ene maken. Ook drie kinderen! Of voor Josje en John: ook drie kinderen.
Dan komen we erachter dat we de verkeerde route hebben gevolgd, dus de verkeerde berg zijn opgeklommen. Balen! Maar anders hadden we het beeld ook niet gezien! We lopen weer naar beneden en vragen het een boer op de tractor, de route ligt beneden en daarna moeten we weer steil omhoog. We zien mensen naar boven zeulen…
Boven blijkt een Chappelle te liggen met een waterkraan, bankjes. Er zitten al wat pelgrims en we besluiten daar onze lunch te nemen. Er komen weer anderen, de route van Le Puy komt hier ook uit. Een Ierse, een Engelsman, Fransen. Op een gegeven moment gast een Franse man zingen in het kapelletje: prachtig. Een pelgrimslied en later het “Ave Maria”. Ik ga samen met de Ierse er bij zitten en ik schiet weer vol: zoveel schoonheid, zo mooi, ,o wonderlijk en dan gaat die pelgrim uit Nantes zo mooi zingen. Prachtig!

Na de Chapelle op de berg komen er nog een paar klimmetjes, het is echt een zware dag. Dat de routes samenkomen is te merken, onderweg naar Obstabat komen we van alles tegen, Fransen, Duitsers, Italianen en zelfs Zuid-Afrikanen, waar ik nog een praatje mee maak. Leuke taal! Verder loop ik nog even op met een jongen uit de Elzas, maar van orgine Sri Lanka. Hij heeft een enorme rugzak, met zonnecollector en loopt op sandalen. Ik kan hem niet bijhouden.
Om half drie komen we aan bij de Ferme ” Gaineko Etcea” . We zijn de eersten en later komt ook een georganiseerde groep, met bagagevervoer.  Vanavond om 7 uur lekker Baskisch eten. Ik laat jullie weten wat, en of het lekker was. Morgen nog 19 en half kilometer en dan ben ik in Saint-Jean–Pied-de-Port. (of JanpietdePoort, haha).