Mooi, mooi, mooi

Dag 42: zondag 17-05-2015.
Vanmorgen redelijk vroeg opgestaan, goed geslapen, alleen werd ik een keer wakker omdat ik in mijn droom de weg weer eens kwijt was. Andrea had me horen praten in de slaap.
Gelukkig wel goed opgestaan, lekker ontbeten, lekkere kaas, worst en confiture gegeten. Er stonde drie potten zelfgemaakte jam..heerlijk. Paar koppen koffie, wat poetsen, donativo in de pot, de rugzakken weer op en wandelen maar. Weer hing er wat mist boven de heuvels, maar je kon al zien dat het vandaag mooi weer zou worden
Bij plaatselijk restaurant de sleutel nog afgegeven, we kregen er nog een stempel van de jongeman die er werkte. Hij had gisteren de jeu-de-boule-wedstrijd gewonnen: grote bak coteletten,  waarschijnlijk beschikbaar gesteld door de plaatselijk slager.
Andrea en ik hadden het erover dat het toch mooi is dat zo’n dorpje zo’n voorzieningen heeft, een prachtige jeu-de-boule-baan, en multifunctionele Refuge/ bar/gemeenschapshuis. Met een prachtig aangelegd groenten kruidentuin erbij. Echt een gemeenschap, die samen leven, werken. En het toernooi was ook nog voor omringende dorpen.
We liepen het dorp uit en het zonnetje kwam er er gauw door, heuvelachtig, veel bloemen overal, eikenbomen. Heel  mooi! De hele dag genieten. Onderweg kwamen we zes pelgrims tegen. Rene uit Calais, die op zijn mountainbike over de Voie van Vezelay richting SdC ging. Nog tijdje met ‘m gepraat, hij reserveerde nooit van te voren. Met een fiets kan je dat risico nemen, als er een keer niets is, dan kan nog maar een volgend dorpje fietsen.
Later kwamen we nog twee Franse dames tegen, die aan het rusten waren in de schaduw van een enorme eik. Toen Andrea en ik zelf gingen rusten kwamen er nog drie Nederlanders aanlopen, ze hadden aardig het tempo erin. Toen ze een praatje kwamen maken bleek waarom: kleine dagrugzakjes. Ze liepen etappes en de partner van een reed dan met de camper naar volgede bestemming. Ze gingen naar de camping in Thiviers.
En Andrea en ik lopen gewoon in ons eigen, soms wat slome tempo voort. We stoppen veel, kijken veel rond, maken veel foto’s, kletsen over van-alles-en-nog-wat, lachen en huilen. Maar genieten vooral van al dat moois!
In Thiviers vroeg Andrea aan een mevrouw waar de Avenue de Verdun was. De madam liep helemaal met ons mee, we zijn aangekomen bij een Chambre’d Hotes. We kunnen hier vanavond eten en er is ontbijt morgenvroeg. Mooi toch!
Heerlijk gegeten, witte bonen met eend en worst, lekker voorafje en lekkere vanilletaart en zelfgemaakte yoghurt.
Ik lig nu met volgegeten buikje uit te buiken op een heel mooie kamer in een heerlijk bedje. Ik heb gedaan wat iedereen me aanraad: “Je moet goed eten als pelgrim”. Een mooie raad is dat!